اداره کتابخانه های عمومی شهریار

اخبار فعالیت های کتابخانه های عمومی شهرستان شهریار

اداره کتابخانه های عمومی شهریار

اخبار فعالیت های کتابخانه های عمومی شهرستان شهریار

اولین جلسه شورای اداری کتابخانه های شهرستان شهریار

اولین جلسه شورای اداری کتابخانه های شهرستان شهریار، نشست کتابخوان و بزرگداشت شهید مدافع حرم سجاد عفتی که سالگرد شهادتشان 29 آذرماه است، با حضور سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شهریار علی افسری و کتابداران و مسئولین کتابخانه ها برگزار شد.

این جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز گردید. علی افسری ضمن خوشامدگویی به کتابداران و مسئولین کتابخانه ها، هدف از این جلسه را آشنایی اولیه با کتابداران بیان کردند. ایشان ضمن معرفی خود به ارائه گزارشی از سابقه کاری خود پرداختند. افسری بر لزوم همکاری کتابداران و مسئولین برای ارتقاء فعالیتهای کتابخانه ها و برنامه های فرهنگی مرتبط با کتابخانه ها و هم چنین ایجاد نوآوری و خلاقیت در برنامه های فرهنگی تاکید کردند. از نکات مورد توجه سرپرست اداره شهرستان شهریار توجه به امر زیباسازی در کتابخانه ها بود. در این جلسه کتابداران و مسئولین به بیان مشکلات خود پرداختند.

هم چنین در این جلسه ضمن گرامیداشت شهید مدافع حرم سجاد عفتی در سالگرد شهادتشان در 29 آذرماه، نشست کتابخوان با با معرفی چند کتاب با موضوع شهدای مدافع حرم برگزار گردید.

خندانی مسئول کتابخانه شهدای مدافع حرم کتاب "مدافعان حرم" از انتشارات شهید هادی را معرفی کردند. کتاب «مدافعان حرم» برگرفته از زندگینامه و خاطرات چهل شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) به همراه زندگینامه، کرامات و عنایات این بانوی مکرمه است. در این کتاب خاطرات شهدایی از هشت ملیت اعم از ایرانی، لبنانی، افغانستانی، کانادایی، پاکستانی، آفریقایی، عراقی و سوری آمده است.

تهم کتابدار کتابخانه شهدای مدافع حرم به بیان خلاصه ای از کتاب ابو وصال پرداختند. "ابو وصال" نوشته محدثه علیجان‌زاده روشن(-۱۳۶۱) است. این کتاب روایت زندگی شهید مدافع حرم «محمدرضا دهقان امیری» و خاطراتی از او است. شهید محمدرضا دهقان امیری متولد 26 فروردین ماه سال 1374 در تهران دیده به جهان گشود. محمدرضا از نسل چهارم فرزندان حضرت روح الله (ره) بود که برای دفاع از حرم هجرت کرده و به شهادت رسید. محمدرضا دانش آموخته دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام صادق(ع) و دانشجوی سال سوم فقه و حقوق اسلامی در مدرسه عالی شهید مطهری بود. در تاریخ 21 آبان ماه سال 1394 با عنوان بسیجی تکاور راهی سوریه شد و همزمان با آخرین روزهای ماه محرم الحرام در نبرد با تروریست های تکفیری در حومه حلب طی عملیات محرم خلعت شهادت پوشید و در تاریخ 25 آبان در امامزاده علی اکبر چیذر به خاک سپرده شد. این اولین کتاب از مجموعه مدافعان حرم انتشارات شهید کاظمی است.

رضایی مسئول کتابخانه مرکزی وحیدیه خلاصه ای از کتاب "ادب نبوی" را ارائه دادند . موضوع این کتاب سفارشات پیامبر اکرم (ص) به امیر مومنان (ع) است. این کتاب شرح کامل حدیث شریف نبوی است که در جلد نخست آن، پیامبر امین صلی‌الله علیه و آله، شش نکتة مهم که بی رعایت ‌‌آن‌ها، تربیت راستین ممکن نیست را به امیرمؤمنان علیه‌السلام به‌عنوان میزان و نمایندة همة مؤمنان موحّد توصیه می‌کنند که شامل بخشش مال و جان در راه دین، نماز، روزه، صدقه، صدق و کذب و ورع می‌شود. جلد دوم کتاب شامل سفارشات پیامبر به این امام همام در خصوص اهل بیت مبیّن قرآن، آداب خلوص، ‌تفکّر، تطبیق در قرآن و آداب قرائت و ترتیل قرآن است و البته نخستین شرط برای شاگردی مکتب هادی ادب نبوی، دوری از هرگونه شرک و کفر و نفاق و ایمان به ذات یگانة باری تعالی است. این مباحث در 30 جلسه ارائه شده است که 9 جلسة اول آن در جلد اول و سایر جلسات در جلد دوم آمده است. متن کتاب روان و خواندنی است و به سبب فهم بهتر مخاطب از اصطلاحات فنی کمترین استفاده شده است و در صورت لزوم بر استفاده با توضیحات عالمانه شرح و توضیح کافی برای آن‌ها آمده است. ویژگی مهم این کتاب کاربردی بودن و امکان «همراهی نظر و عمل» است و در آن نسخة بی‌اثر پیچیده نمی‌شود.

در ادامه علی افسری ابتدا حدیثی از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) درباره‌ی "اثرات و تبعات اخروی ریاست"نقل کردند که حضرت آیت الله خامنه ای در 27/9/1397 در ابتدای درس خارج فقه شرح دادند.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود که هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد ،«الا جی ء به یوم القیامه مغلوله یده الی عنقه »، [مگر اینکه] چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که می آورند، دست او را به گردنش بسته اند؛ یعنی دست بسته او را وارد محشر می کنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است.

سپس ایشان از کتاب خاطرات دوران کودکی و نوجوانی حضرت آیت اله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب، بخشهایی را برای حاضرین خواندند.

در پایان این جلسه کتابداران و مسئولین کتابخانه های عمومی به پاس گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم شهر کهنز، شهیدان سجاد عفتی، مصطفی صدرزاده و محمد آژند، ضمن حضور در مزار شهدای کهنز و غباررویی و قرائت فاتحه به مقام ایشان ادای احترام کردند.   

  • زهرا رضائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی